Πρόγραμμα μαθημάτων
- 3 Ενότητες
- 24 Μαθήματα
- Χωρίς λήξη
- ΧάρτεςΠώς μπορούμε να εντοπίσουμε έναν τόπο με τη βοήθεια των παραλλήλων και των μεσημβρινών στην επιφάνεια της Γης; Ποιες είναι οι βασικές κατηγορίες χαρτών και τι ποικιλία πληροφοριών παρέχει η κάθε κατηγορία; ;6
- Φυσικό περιβάλλονΠόσο μεγάλη είναι η Γη; Τι κινήσεις κάνει και πώς αυτές συνδέονται με διάφορα φαινόμενα; Σε ποιά τμήματα μπορεί να διαιρεθεί το φυσικό περιβάλλον, ποια τα χαρακτηριστικά τους και οι πιθανές αλληλεξαρτήσεις τους;19
- 2.1Β1: Η Γη ένας υπέροχος πλανήτης.
- 2.2Β 1.1.1: O πλανήτης Γη / Οι διαστάσεις
- 2.3Β 1.1.2: O πλανήτης Γη / Οι κινήσεις
- 2.4Β1.2: 1. Xωρίζοντας το φυσικό περιβάλλον σε ενότητες
- 2.5Β1.2: 2. Xωρίζοντας το φυσικό περιβάλλον σε ενότητες / Παραμύθι… πάνω σε μια εικόνα
- 2.6Β2.1 H σύνθεση της ατμόσφαιρας, η θερμοκρασία, οι άνεμοι
- 2.7Φύλλο εργασίας: Η ατμόσφαιρα
- 2.8Επανάληψη με σταυρόλεξο
- 2.9Β2.2 Οι βροχές, το κλίμα.
- 2.10Επαναληπτικό σταυρόλεξο0 Questions
- 2.11Β 3.1.1: Tο νερό στη φύση/ Η σημασία του.
- 2.12Β 3.1.2: Tο νερό στη φύση/ Ο κύκλος του νερού.
- 2.13H περίπτωση της λίμνης Aράλης
- 2.14Β 4.1.1: Μιλώντας για την ηλικία της Γης
- 2.15Β 4.1.2: Μιλώντας για την ηλικία της Γης / Τα απολιθώματα
- 2.16Β 4.1.3: Μιλώντας για την ηλικία της Γης / Ο γεωλογικός χρόνος
- 2.17Β 4.2.1: Το εσωτερικό της Γης
- 2.18Β 4.2.2: Το εσωτερικό της Γης / Οι λιθοσφαιρικές πλάκες
- 2.19Aπό την ταινιοθήκη της Γης…
- Ανθρωπογενές περιβάλλονΠώς κατανέμεται ο πληθυσμός των ανθρώπων στην επιφάνεια της Γης και ποια η εξέλιξή του μέσα στον χρόνο; Ποιες είναι οι μεγαλύτερες πόλεις του πλανήτη και πώς είναι κατανεμημένες στην επιφάνεια της Γης;0
Β1.2: 2. Xωρίζοντας το φυσικό περιβάλλον σε ενότητες / Παραμύθι… πάνω σε μια εικόνα
Σε αυτή την υποενότητα θα μάθουμε:
- Να ξεχωρίζουμε τα τμήματα του φυσικού περιβάλλοντος.
- Να εξηγούμε εάν και πόσο συνδέονται και αλληλοεπηρεάζονται .

Οι επιστήμονες, προκειμένου να μελέτησουν το φυσικό περιβάλλον του πλανήτη μας, το χωρίζουν σε μικρότερες ενότητες(τμήματα).
Οι ενότητες αυτές δεν είναι ανεξάρτητες η μία από την άλλη, αντίθετα αλληλεπιδρούν, με αποτέλεσμα ό,τι συμβαίνει σε κάποια από αυτές να επηρεάζει και τις υπόλοιπες. Η παρακάτω ιστορία θα μας κάνει να το καταλάβουμε….
«Η Αίγυπτος έχει έκταση 1.000.000 τετρ. χλμ., ολόκληρος όμως ο πληθυσμός της ζει σε μια μακρόστενη κοιλάδα κατά μήκος της ροής του Νείλου.
Η κοιλάδα αυτή, μαζί με το Δέλτα του ποταμού το οποίο έχει έκταση λίγο μεγαλύτερη από την έκταση της Πελοποννήσου, κατοικείται από 70.000.000 ανθρώπους.
Αυτό συμβαίνει, επειδή όλη η υπόλοιπη Αίγυπτος είναι μια απέραντη έρημος, με αποτέλεσμα οι Αιγύπτιοι να μην έχουν άλλη λύση.
Σε όλη τη διάρκεια της μεγάλης ιστορίας τους ήταν υποχρεωμένοι να βασίζουν τη ζωή τους στο μεγάλο ποτάμι. Για μερικές βδομάδες τον χρόνο ο Νείλος πλημμύριζε και οι χωρικοί έχαναν κυριολεκτικά από τα μάτια τους τα χωράφια τους, που σκεπάζονταν από τα νερά του.
Στα μέσα του 20ού αιώνα, στη δεκαετία του 1960, η κυβέρνηση της Αιγύπτου αποφάσισε να ελέγξει τα νερά του Νείλου, για να αυξήσει την καλλιεργήσιμη γη.Αυτό όμως δεν τους στενοχωρούσε καθόλου, γιατί ήξεραν ότι η λάσπη που άφηνε πίσω του o ποταμός θα έκανε ακόμα πιο γόνιμη τη γη που τους έτρεφε.
Αυτό επιτεύχθηκε με ένα γιγάντιο φράγμα, το οποίο κτίστηκε κοντά στο Ασουάν. Το έργο εγκαινιάστηκε επίσημα το 1971 και, όταν ολοκληρώθηκε, ήταν ένα από τα μεγαλύτερα έργα των ανθρώπων στην επιφάνεια της Γης.
Έχει ύψος 111 μ. και μήκος 3.200 μ. και σχηματίζει μια τεράστια λίμνη, τη Νάσερ, το μήκος της οποίας είναι 500 χλμ., δηλαδή όση περίπου είναι η απόσταση από την Αθήνα έως τη Θεσσαλονίκη. Τα νερά της λίμνης μπορούν να ποτίσουν εκατομμύρια στρέμματα και ταυτόχρονα να χρησιμοποιηθούν για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, αρκετής για να φωτίσει ολόκληρη τη χώρα και να κινήσει εκατοντάδες εργοστάσια.
Όλα αυτά ήταν ευχάριστα, όπως αποδείχθηκε όμως υπήρχαν και μερικά πολύ δυσάρεστα αποτελέσματα, τα οποία δεν ήταν δυνατό να προβλεφθούν λόγω των περιορισμένων οικολογικών γνώσεων της εποχής εκείνης.
Να τα πιο σημαντικά από αυτά:
- Το κλίμα της Αιγύπτου είναι πολύ θερμό, με αποτέλεσμα μια τόσο μεγάλη λίμνη να έχει σημαντικές απώλειες νερού λόγω της εξάτμισης. Μεγάλες απώλειες έχουν και τα κανάλια που μεταφέρουν το νερό στις καλλιέργειες. Έτσι, ένα μεγάλο μέρος του νερού του Νείλου πάει χαμένο, χωρίς να ωφελήσει τους αγρότες.
2. Επί χιλιάδες χρόνια οι Αιγύπτιοι αγρότες δε χρειάζονταν λιπάσματα, γιατί τον ρόλο αυτόν τον έπαιζε η ιλύς (η λάσπη) του ποταμού. Τώρα όμως η λάσπη κατακρατείται στη λίμνη, η οποία γίνεται συνεχώς πιο ρηχή. Το αποτέλεσμα είναι ότι ένα μεγάλο μέρος της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγει η λίμνη ξοδεύεται για να λειτουργήσουν εργοστάσια παραγωγής λιπασμάτων, τα οποία δε χρειάζονταν προηγουμένως οι αγρότες.
3.Το γλυκό νερό του Νείλου που καταλήγει στη θάλασσα μειώθηκε, όπως άλλωστε και οι θρεπτικές ύλες που περιέχει. Οι συνέπειες είναι πολύ σοβαρές. Η περιοχή του Δέλτα γίνεται όλο και πιο αλμυρή λόγω της εισόδου του θαλάσσιου νερού στην ξηρά, ενώ τα ψάρια δε βρίσκουν πια αρκετό φαγητό για να τραφούν. Το αποτέλεσμα είναι ότι η αλιεία σαρδέλας στις εκβολές του Νείλου μειώθηκε κατά 90% μέσα σε τρεις δεκαετίες.
4. Κάτι που δεν ήξεραν οι Αιγύπτιοι ήταν ότι οι πλημμύρες του Νείλου παρέσερναν και απομάκρυναν τα περισσότερα σαλιγκάρια της περιοχής, μέσα στα οποία ζει ένα επικίνδυνο παράσιτο, ικανό να προκαλέσει μια θανατηφόρα ασθένεια στους ανθρώπους. Η λίμνη τώρα κατακρατεί τα σαλιγκάρια, με συνέπεια την έξαρση της ασθένειας στην περιοχή της.
Έτσι αυτό το μεγάλο έργο που έγινε, αποτελεί πείραμα που έγινε… με απρόβλεπτες συνέπειες .
Είναι δύσκολο να πει κανείς με βεβαιότητα αν η Αίγυπτος θα ήταν καλύτερα χωρίς το φράγμα του Ασουάν. Το μόνο βέβαιο είναι ότι οι άνθρωποι είναι δύσκολο να προβλέψουν με ακρίβεια τις συνέπειες των επεμβάσεών τους στο φυσικό περιβάλλον».
Θόδωρος Τσουνάκος (2007),φυσιογνώστης – γεωγράφος